fredag 22 januari 2010

Sahlins väska hett stoff?

Nu är det nyhetstorka, för Mona Sahlins designerväska som siktats på bild har vållat debatt. Hon har fått en 6000-kronorsväska i present, och nu skriver Aftonbladet om detta, och två kolumnister har gått in och skrivit, en för och en emot att ha en så FRUKTANSVÄRT dyr sak när man är i hennes position.

Lena Mellin ojar sig över att väskan kostar vad som är en halv månadslön ut för ett vårdbiträde. Jomen Mona är inte ett vårdbiträde. Hon ska förvisso kunna föra talan för ett, men betyder det automatiskt att hon också måste handla på Myrornas eller H&M, där kläderna kostar vad ett vårdbiträde kan ha råd med? Hon tjänar bra, låt henne shoppa! Ska hon spara? Eller köpa väskor till alla S-röstare i solidaritetens namn? Göran Persson köpte säkert inte sina kostymer på Dressman heller, men jag minns inte att jag sett Mellin ondgöra sig över hur osmart det är av honom att visa upp sig i något som kostar.

Håller med Katrine Kielos som skriver att låt Mona ha sin väska. Manliga politiker sitter i sina dyra kostymer och kör knappast runt i en skraltig Ford på stan. Men Mona ska minsann passa sig enligt Lena Mellin, för det är inte bra att det syns att hon faktiskt har en rätt fet lönecheck. Mellin får för mig förkroppsliga Jante-Sverige i denna diskussion. "Inte smart" att synas med dyr väska? Varför inte? Varför känner Lena igen en Louis Vuitton över huvud taget? Jag hade aldrig reflekterat över Monas väska. Säkert inte heller de flesta vårdbiträden. Men Mellin är upprörd, och säkert lätt avundsjuk på att Mona har fått en så het väska.

Jag trodde aldrig jag skulle försvara Mona Sahlin i någon fråga alls, men jag tycker hon ska få ha sin flashiga väska. Och om inte Mellin tänker angripa prislapparna på herrarnas kostymer och slipsar i riksdagen föreslår jag att hon tänker över ifall en väska var värd att ta mediautrymme med en av de mest missunnsamma och petiga kommentarerna jag läst på länge. Kan inte någon ge Mellin en väska också, så det blir tyst på hennes missunnsamma gnäll?

Uppdatering:

Göran Greider konstaterar att Sahlins väska är ett hos mot socialdemokratin. Han kan inte tro särskilt hårt på den ideologin om den står och faller med en väska. Vissa behöver lite distans till tillvaron...

FI Västra Götaland skriver om Väskfjomperi och konstaterar att de andra på den aktuella bilden knappast shoppat på Myrornas eller pratar i en Nokia 3310. Bästa inlägget hittills i debatten tycker jag. Alltid alltid alltid är det kvinnan som skärskådas.

1 kommentar:

Lisa sa...

Vad kan den här pseudonyheten handla om annat än missunnsamhet? Det låter verkligen som ren och skär avundsjuka från Mellins håll. För på vilket sätt påverkas (S) röst om klyftorna i samhället av att Mona Sahlin har en snygg väska som hon fått i 50-årspresent? Det borde inte ens spela någon roll om hon hade köpt den själv, för politikens budskap handlar inte om vad den som talar har på sig eller bär på, lika lite som på vilken bil hon eller han kör.
Frågan är vad Mona borde ha haft för väska för att framstå som mer trovärdig i Mellins ögon; skulle en ICA-kasse varit mer passande?