måndag 25 januari 2010

Dyrt att tafsa

Metro hade på sin förstasida idag en underbar *!!!* artikel om att nu är det dyrt att tafsa på kvinnor. Det var på tiden!!! 10 000 kr kostade det för en man att ta en kvinna på brösten. Jag är så glad att någon tagit saken på allvar och orkat följa upp sin irritation med en anmälan, och gå igenom hela baletten fram till skadestånd. 10 000 kr kanske inte är så mycket i dagens samhälle, men det är en viktig markering. Det ÄR inte okej att ta för sig av en kvinnokropp bara för att den är där.

Mannen som nu dömdes ska ha bemött kvinnans irritation med något i stil med "Var inte så jä-a kinkig.". Tyvärr är det inte en helt ovanlig attityd bland män. Har själv mött den. Stora ögon av förvåning när jag inte fnissar och rodnar utan exploderar i ansiktet på dem när de tafsar. Jag har blivit kallad surfitta, bitter flata som borde låsas in, störd, osocial, och allt möjligt annat. Och detta för att jag inte vill ha vilka händer som helst på min kropp. Jag vill bestämma själv vem som har rätt att ta på mig. Är det verkligen så underligt?

Nästa gång någon lyften handen i en begynnande tafsning mot mig kan jag ju fråga om min rumpa eller mina bröst VERKLIGEN är värt 10 papp att talla på. Skulle inte tro det. Annars brukar jag le sockersött och med min vänaste mjukaste röst be dem låta bli, för det finns hälsorisker kopplade till att ta på mig. Hur jag lägger upp beskrivningen av dem varierar, men minerna är rätt obetalbara när de inser vad som sipprade fram i ord från den leende varelsen framför dem. Bättre än våld. Bättre än ilska. De tror verkligen man är skvatt galen. Och de låter en vara. Hur bra som helst.

1 kommentar:

Lisa sa...

Så absolut underbart att höra att det äntligen finns en vettig ersättning för den kränkning av någon annans kropp och person som tafsande innebär. Jag hoppas att det ger många män en liten tanke på hur man bedömer handlingen. De ser det säkert som mycket, mycket värre att slå någon på käften än att tafsa på en tjejs rumpa eller bröst, medan själva kränkningen i att bli tafsad på kan vara nog så mycket större.

Jag har också stött på en del riktigt förvånade och surpuppiga reaktioner när jag tydligt gjort klart för män att nej, du får inte tafsa på min kropp. Den är min och inte här för din skull. Se men inte röra. Var någonstans i deras psyke slår det så snett att de på fullt allvar verkar tro att bara för att de vill klämma på mina bröst så ska de få det, som om jag var någon jävla knulldocka att använda som de vill?! Och de förstår det inte ens så väl att de kan hålla tyst när jag säger ifrån, utan måste bjäbba emot och komma med diverse tillmälen.

Hot om våld är intressant, när det går upp för dem att man kan le och låta trevlig men utlova något helt annat. Mitt favoritminne på det här temat är fortfarande kostymnissen i Métron i Paris som försökte tafsa mig i baken. Jag var snabbare, tog tag i handen och vred om, samtidigt som jag trampade honom på foten med min klack och sa ifrån på svenska. Snacka om förvånad! Fast jag tar hellre 10 papp. Alla gånger.