söndag 3 januari 2010

Spikmattan farlig?

Aftonbladet klämmer till med årets mest krystade artikel redan nu. Den handlar om att årets succéjulklapp spikmattan kan vara farlig! Med tanke på hur många det är som har en och använder den frekvent så höjdes nog ett och annat ögonbryn, och jag gissar att långt fler än jag läst artikeln.

Hursomhelst, de enorma riskerna med mattan är visst blodtryckshöjning och en risk att svimma. Gör det för ont kan man riskera dessa oönskade effekter, står det. Men hur vanligt är det att man inte märker att det gör för ont? Och pressar man sig genom för hög smärta så är man väl ändå ovanligt korkad? Saknar lite siffror på hur många som ligger i någon som helst form av riskgrupp för dessa effekter. Hur många är egentligen masochistiska nog att tvinga sig till att ligga kvar trots svår smärta och illamående? Är det samma reporter på AB som testat detta, som hällde i sig tre burkar Cocaine-dryck (motsvarar 9 koppar kaffe i koffeinmängd) och blev illamående?

Som om inte redan denna ENORMA hälsorisk som beskrivs ovan var nog så lägger man också till att om man använder mattan mot bar hud, inte tvättar den och delar med andra så riskerar man hudinfektioner. NO SHIT?!?! Det gäller allt du har mot huden som delas med andra utan vettiga hygienrutiner. Nåja, det blev en artikel i alla fall. Någon fick betalt. Och ja, jag har i alla fall gett den två klick hittills så reklamplatsköparna blir glada också.

Jag har bara märkt underbara effekter av min. Mjukare nackmuskler och ett allmänt välmående. Inga infektioner än, och svimmat har jag inte heller gjort. Men nu kan jag känna mig lite mer som extremsportare när jag lägger mig på den framöver.

Inga kommentarer: