torsdag 7 augusti 2008

Öga för öga vid djurplågeri

Idag läste jag att ett gäng ungdomar spelat fotboll med igelkottar. Hur man kommer på idén är för mig helt främmande. Att sparka ett värnlöst djur, och dessutom flera gånger, tills det dör, är för mig helt vidrigt. Vad jag önskar för dessa ungdomar är helt enkelt ett straff i paritet med "öga för öga".
Finns inte mycket som får mig att gå i taket som våld mot de värnlösa. Och dessa ungdomar borde verkligen veta bättre. Jag var inte mer än en tvärhand hög förrän jag visste att man inte skadar djur, eller andra människor. Vad har föräldrarna till dessa bestar gjort istället för att uppfostra sina yngel? De borde hängas upp och pryglas, föräldrar som ungarna... De första har misskött sitt jobb, och aktörerna i detta vedervärdiga drama har helt enkelt förtjänat att lida. Ja, medeltida straffsyn kanske. Men titta på den söta lilla igelkotten på bilden. Kan man skada den medvetet, så finns nog en och annan skruv som inte är helt rätt åtdragen.

Inga kommentarer: