lördag 23 augusti 2008

Taekwondo-drama

Den svenska taekwondodomaren Chakir Chelbat blev tydligen sparkad i ansiktet av ilsken kuban som ansåg att han borde ha vunnit en match som inte tilldömdes honom. Inte blev det bättre av att coachen också knuffade och brötade på Chakir.

Chakir dömde många av mina matcher då jag var aktiv. Minns honom som rättvis, konsekvent och alltid trevlig. När jag dömde ihop med honom var han aldrig överlägsen eller otrevlig. Han är utsedd till världens bästa domare 2005. Och nu som följd av en dålig förlorares humör har han fått sy flera stygn och tvingats lämna arenan.

Vad är det för fel på folk som tävlar? Och som coachar under tävlingar. Det är SPORT!!! Jag önskar inget annat än livstids tävlingsavstängning för kubanen som angrep honom på detta sätt. WTF verkar dessutom ha klubbat igenom detta. DOMAREN?!?!?! Man rör inte domaren. Detta slår den svenska skandalen för många år sedan, då en mycket dålig förlorare gick fram till sin motståndare som ramlat och resolut stampade hälen i bakhuvudet på killen, som däckade på plats. Den förövaren blev bara avstängd i ett par år. Det var klent.

Det är viktigt att sporter som ändå är kontroversiella för många rensar i de egna leden. Kubanen har inget mer att hämta på mattan, någonsin. Föreslår terapi, och en ny hobby. Det anses redan i många läger att endast huliganer, ligister, kriminella och på andra sätt defekta individer ägnar sig åt kampsport. Redan nu höjs röster om att taekwondo-utövarna är olämpliga förebilder, och att sporten borde slängas ut ur OS. Det är inget fel på sporten. Jag höll på i 8 år, och bytte sedan till thaiboxning, och var under alla kampsporsåren mindre påpucklad och skadad än mina kompisar som spelade handboll eller fotboll. Tjuvnyp förekommer i alla sporter. I kampsporter är det oftast bara en tänkbar angripare i alla fall. I fotbollen ett helt motståndarlag som kan tacklas och hålla på. Och mer skador är det i fotboll. Vem minns inte Vinnie Jones vars hela rykte kretsade kring hans humör? För att inte tala om hockey. Snitt, förlorade tänder etc... Nej, taekwondo är en soft sport i jämförelse. Låt inte ett rötägg förstöra hela ryktet.

Fast Jan Majlard som skrivit i SvD och vädrat åsikten att taekwondo borde slängas ut ur OS och sedan lovordar pingis har missat att pingis och taeokwondo har ungefär samma skadefrekvens. Eller hade i alla fall det runt 2000, då jag höll på som bäst. Och han har helt missat andan i kampsport. Tror han att iaido handlar om att skära delar av sina medmänniskor också? Killen gillar inte kampsport, och har inte fattat dem heller. Men vi som gillar kampsport, och utövar dem i någon form, vet att några rötägg inte är taktgivande för sporten. Och vi måste behålla det på detta sätt. Till protokollet vill jag också tillägga att de enda ansiktsskador jag fått i träningssammanhang kommer från orientalisk dans. Vill Majlard förbjuda det med? Det måste ju vara farligt, då jag haft både blåmärken och blödande sår i ansiktet.

Bilderna lånade från Aftonbladet.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt att spöa han...


Ps
Callisto är en läckerbit ;-)

Callisto sa...

Gurudas verkar ha missat vad sportmanship är... ids inte ens gå in mer på det.