lördag 23 augusti 2008

Sverige vidare i taekwondo, och Carro får skit i media

Jag la 8 år av mitt liv på denna sport, taekwondo, och givetvis så är det extra roligt att två svenskor fick åka till OS. Kvalen är inte enkla, och inte alltid helt rättvisa, och varje land får bara sända väldigt få oavsett placeringar i kvalen Så var det i alla fall på "min tid", då jag till och med dömde i en regional uttagning.

Imorse kunde jag se att tungviktstjejen Karolina Kedzierska slagit spanjorskan inatt. Mycket roligt att se. Och det var hög kvalitet på damernas match, som Aftonbladet lagt upp klipp från. Spanjen är kända för bra kvalitet på sitt landslag. De har en tradition av många mästerskapsmedaljer och hade när jag var aktiv några av de topprankade i världen på sin team-lista. Elena Benitez, Louisa Armanz... det var tider. *nostalgisk*

Hejja Karolina, hoppas Sverige leds till sin första OS-medalj i denna gren. Roman Livaja var så förtvivlat nära, han kom ju fyra år 2000 (med en fot som bråkat i ett par år, vi skålar för den).

En Karolina det inte gått så lysande för är hon med C och Klüft i efternamn. Vi noterar detta, och önskar lycka till med träningen inför nästa tävling. Alla taskiga rubriker om fiasko och "experten sågar Klüfts insats" känns ju helt onödiga. Är det månntro det faktum att man själv med näven i chipspåsen suttit och hoppats, och sedan inte fick skryta för de finska och norska kollegorna om att Sverige minsann är fantastiskt som idrottsland? Carro är fortfarande en av Sveriges största idrottare och hon behöver inte vara slut för att hon gjorde en dålig tävling. "Sämst när det gällde", skrev någon. Jag tycker man kan tillåta denna lysande idrottskvinna en svacka i protokollet, även om det råkade vara OS. Inte många har hennes meritförteckning i någon idrott över huvud taget. Så låt nu Carro ladda om och komma igen. En miss, och hon är skräp? Skärpning.

2 kommentarer:

C.S. sa...

Håller med dig! Alla älskar Carro när hon vinner guld, men hon är människa och har all rätt att misslyckas utan att alla snackar skit för det...det är ju inte direkt så att hon bara gav upp. Carro Klüft kommer alltid vara Carro Klüft :) Fortsätt att kämpa!

Callisto sa...

YAY! Äntligen någon som inte tar sin egna frustration och strör över en av vår tids största, som råkade visa sig lite mänsklig.