tisdag 20 maj 2008

Nordea en relik från monopoltiden

Jag var inne förra veckan på Nordeas kontor i Nordstan för att starta ett konto med Plusgiro och kort för en förening jag är med i. Trodde i min enfald att jag skulle få fylla i papper på plats, lämna en kopia på registreringsbeviset, och kanske få kopiera min legitimation och lämna en kopia på ett protokoll som säger att jag verkligen får teckna avtal för föreningen.

Men så enkelt var det icke. Gången är tydligen följande:
1. Jag går in på kontoret.
2. De ringer till kundcenter.
3. Kundcenter ringer upp mig.
4. Kundcenter skickar ut kontrakt/avtal, och begär in årsmötesprotokoll samt kopior på våra legitimationer.
5. Jag skickar in begärda papper.
6. De fattar ett beslut om att sätta upp kontot när de fikat klart...

Märks FÖR väl att det varit ett monopolföretag utan konkurrens under lång tid. Hoppas det kommer vettiga alternativ till PG snart. Då byter jag utan att tveka!!! Ringde upp dem igår och uindrade varför allt tar sådan tiiiiiid. Föreslog för tanten på tråden att man skulle kunna ha en ruta på hemsidan där det stod vilka papper som skulle in och att man kunde ladda ner kontraktet själv och fylla i. Sen kunde man skicka allt på en gång, och de kunde bara kontrollera skiten och sätta upp kontot. Nu tar hanteringen minst 2 veckor!!! Jag har aldrig i mitt liv mött på maken till ineffektivitet. Och så säger hon i andra änden av tråden att "Ja, det är så våra rutiner ser ut. Vi har valt dem för att de verkade smidigast." FÖR VEM DÅ?!?! Inte för kunden i alla fall. Jag vill kontakta banken en gång och få gjort allt på den gången. Inte vänta veckovis på att man i onödan ska skicka en massa pappersexercis fram och tillbaka, och att folk internt ska ringa varandra och lämna över ärenden hit och dit.

Nej, Nordea med tillhörande Plusgirofunktion är uppenbarligen reliker från den tid då man hade monopolställning och statlig uppbackning. Har ingen aning om hur Nordea i sin helhet finansieras idag, mer än att det borde gå rätt bra med tanke på avgifterna de har på allt. Men någon snabb service kan man inte köpa sig eller drömma om. Det är nästan plågsamt att konstatera vilken ineffektiv organisation de lagt upp och inte verkar vilja tänka om kring. Alternativ till Plusgiro efterfrågas. Bankernas alternativ är väldigt dyra å andra sidan. Något mitt emellan?

Inga kommentarer: