fredag 9 maj 2008

Kvinnor inte intressanta kunder?

Läste idag en krönika där skribenten ondgjorde sig över att bli dissad i datorbutiker när hon ska handla. De som arbetar i butikerna hade betett sig mycket nonchalant och närmast otrevligt när hon ville ha hjälp och tips inför köpet.

Själv har jag i veckan återigen råkat ut för ett sexist-pucko i cykelaffären. Tyvärr är det så att i 4 av 5 butiker som säljer cykelprylar så får man utstå blickar och kommentarer som dryper av misstro mot ens förmåga att ens använda ringklockan. Senast i förrgår fick jag en mycket skeptisk min och kommentaren "Ska du göra det SJÄLV?" på Sportson i Alingsås. Bara för att man är kvinna betyder det inte att man inte kan använda verktyg eller räkna ut hur saker och ting fungerar. Nu tror kanske killen på Sportson (hoppas hans chef läser detta.... moah) att han är Einstein för att han vet hur en cykel fungerar och är sammansatt. Kul för honom. Men han måste inte vara dryg för det.

Andra butiker/verkstäder i Göteborg som jag inte besöker igen är Åkes och Sportson på Vasagatan. Är faktiskt hjärtligt trött på att bli behandlad som sämre bemedlad för att jag har tuttar och mus istället för den där svällkroppsförsedda skinnfliken, som vissa män tror ger dem övernaturlig kapacitet och världsherravälde. Uppenbarligen går det för bra för vissa butiker, då de har råd att dissa en stor del av sin kundkrets.

Butiker som jag däremot blivit mycket positivt bemött i är OnOff på Backaplan (när vi ändå inledde med teknik...) och Sportex på Backaplan. Inga knepiga kommentarer där inte. Och sen, inte minst, Sportson på Backaplan var grymt trevligt att besöka. På Computer City vet jag inte hur jag skulle tolka den min jag fick när jag ville ha "något annat än Windows, helst Linux" i min laptop. Och jag gläds fortfarande åt när jag snackade bort supporten på Bredbandsbolaget, som skulle hjälpa mig med min uppkoppling. Löste problemet helt själv, och blev påmind om det mamma alltid sagt; "Be en man, eller gör det bättre själv.". Men han var i alla fall inte otrevlig och där kanske jag inhandlar nästa dator.

Hursomhelst, vissa borde verkligen inte jobba så de träffade människor. I alla fall inte av båda könen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Har haft samma upplevelse på bilverkstäder. En verkstad jag ringde till för att få prisuppgift på ett enkelt jobb, kollade upp bilnumret å upplyste mig sedan i viktig ton vilken årsmodell jag har. Tack, det kunde jag talat om själv. Och han talade också om vilken modell jag kör. Tjena, det var inte heller en nyhet för mig. Fick avsluta samtalet med att upplysa honom om att jag har andra verkstäder att ringa till innan han blev ännu mer pinsam.