onsdag 28 maj 2008

Göteborg goes HBT (Q?)!!!

Äntligen händer det grejer på HBT-fronten i Göteborg. Det är härligt att även min stad kommer ur garderoben lite mer och börjar synliggöra oss icke-heterosexuella.

Metro skriver idag om HBT-festivalen som arrangeras nu i helgen. I artikeln nämner man att ett av de största problemen för HBT är heteronormen, det vill säga att alla antas vara straighta. De konstiga reaktionerna när man berättar om vad man gjort med sin partner som råkar vara av samma kön är nog mer vardag än man vill tro. En annan aspekt som tas upp, som jag själv också mött en hel del av, är männens aggressiva reaktioner när de inser att man inte vill ha dem alls, oavsett hur mycket de brer på. Som om man var en del av allemansrätten för att man är tjej och därför skall finnas tillgänglig?

Nåja, i helgen hoppas jag möta glada bögar, vackra flator, alla möjliga bifolk och ståtliga transpersoner på festivalen, som bland annat ska gästas av mig under invigningsaftonen, då GS2H drar igång helgen med fest på Världskulturmuséet. Och jag hoppas innerligt slippa alla heteromän som tror att de ska hitta ett ragg på HBT-fester. Nåja, de närmar sig på egen risk.

Inga kommentarer: