söndag 6 april 2008

Meze på Vasagatan har tappat stuket

De senaste åren har Meze på Vasagatan varit mitt favoritställe när jag ville gå ut och äta gott. Firade min 30-årsdag där, och har besökt stället regelbundet och njutit av flertalet goda och mysiga eftermiddagar och aftnar med god mat.

Idag var jag där med familjen. Min syntetbrorsa fyllde 35 i helgen, så vi skulle äta middag. Tyvärr blev middagen källa till en aldrig sinande ström av besvikelser.

Förrätterna lät vänta på sig. Jag var precis på väg ut för att fråga efter dem när servitrisen till slut kom ut med dem.

När vi ätit förrätterna dröjde det länge innan vi fick våra huvudrätter. Ett större antal gäster som kom efter oss fick sina rätter före oss. Frågade servitrisen varför maten dröjde, och hon sa att "den är på väg". Sedan ursäktade hon sig med att det var många stora sällskap där idag. Sällskapen var vi och ett gäng till, sedan bara tvåor och treor. "Vi gör det inte med flit." var nog den mest bisarra kommentaren från henne under försvarstalet.

Maten kom till slut efter många om och men. Det gick närmare en timme mellan förrätter och huvudrätter, och restaurangen var inte ens i närheten av att vara full.

Oxfilén, husets specialare, smakade "disktrasa" enligt hon som beställt den. Pepparstekarna var överstekta, och till och med scampin hade tillagats för länge och smakade bara nästan bra. Potatisen till rätterna var totalt smaklös och saknade kryddning. De mindre rätterna hade blivit ännu mindre, men dyrare, och smakade inte alls som förr.

Inte ens glassen som ingick i middagserbjudandet var bra. Den var alldeles isig och smakade ingenting, så det var säkert gammal åternerfryst billighetsglass som man serverade. Dessutom dröjde den också lite väl lång tid att få ut.

Servitriserna? Jag var mycket besviken över att de skulle förklara och nästan säga emot när jag berättade att vi var missnöjda. De erbjöd ingenting för att göra oss mer nöjda, och hade mage att komma med full nota efter att jag frågat om de bytt kock, och på det nekande svaret följt upp med frågan om kocken möjligtvis var full. Jag gjorde också klart att maten inte levt upp till förväntningarna utan varit överkokt och smaklös. Hon skulle framföra detta till sin chef...

Hoppas jag verkligen. För min del kan jag säga att jag är förvånad att den som lagade maten ikväll får laga mat och dessutom ta betalt för det. Jag är besviken över servitrisernas oprofessionella beteende och att ingenting gjordes för att ens försöka göra oss nöjda. Servitriserna frågade inte om maten hade smakat bra, och när vi gick stod den ena i dörren med armarna i kors och besvärad uppsyn och önskade kort "en trevlig kväll".

Så på det hela taget lyckades man med bedriften att sjabbla bort ett större sällskap av gäster som ofta och gärna tidigare beöskt restaurangen. Vi kommer, alla av oss, att aktivt avråda människor vi känner från att besöka detta sunkhus till restaurang framöver. Servitriserna imponerade med sin kompletta avsaknad av förmåga att hantera missnöjda kunder, kocken med sin inkompetens och mitt sällskap med att faktiskt betala notan trots allt.

Jag måste avråda från ett besök på Meze, som tidigare verkligen varit älsklingsstället jag rekommenderat till höger och vänster.

Inga kommentarer: