tisdag 8 april 2008

Fotgängare cyklisternas mardröm

Aftonbluddret skriver om att cyklisterna missköter sig i trafiken, och det talas om att cyklister ibland kolliderar med fotgängare till och med. Jag säger inget om själva påståendet, många cyklister kör som om de vore trötta på livet eller tror de har flera. Men jag måste säga att jag mest irriterar mig över FOTGÄNGARNA när jag är ute i trafiken. Alla dessa tomtar som går på cykelbanorna, som inte väjer trots att man använder sin ringklocka. Dessa mammor som tror cykelbanan är deras privata barnvagnsbana. Alla som inte ser sig för utan kliver rätt ut i cykelbanan (gör de så på motorvägen också?).

Jag körde på en tjej en gång. Hon gjorde plötsligt en 180°-vändning och sprang ut på banan. Jag hade inte ens chans. Tyvärr, måste jag säga, så klarade hon sig oskadd. Jag hade nog mer ont än hon. Fotgängare har ingen respekt för saker som inte går att acca till 100km/h eller är markant tyngre än de själva. Fotgängare tvingar ut cyklister från cykelbanorna, ut på fel sida banan eller ut på vägarna. Jag önskar fotgängarfria banor i vår och sommar.

Inga kommentarer: