söndag 13 april 2008

Homoäktenskap på tapeten igen

I Oslo hade närmare 5000 personer samlats för att "försvara äktenskapet" och demonstrera mot könsneutral äktenskapslagstiftning.

Fortfarande har ingen kunnat förklara för mig varför det är så viktigt för heterosexuella att ha ensamrätt på "äktenskap". På vilket sätt påverkar det deras liv om jag skulle få gifta mig med en annan kvinna? Varför denna fixering vid att paxa företeelser? Om jag gifter mig lär ju inte det påverka deras liv, och de kommer antagligen aldrig att få reda på det. Ändå stör tanken på att jag vill gifta mig med en kvinna om jag en dag gifter mit såpass att de lämnar sina hem för att stå på ett torg och visa sitt motstånd. Vissa har verkligen för få egna problem.

Noterar till min glädje att Arnie, the Terminator, numera mer känd som Kaliforniens guvernör, sadlat om i frågan om att homosexuella ska få gifta sig. Tack för den, Mr Arnie. Du är inte så dum som dina oneliners ibland kan antyda. Nu när vi har the Terminator på vår sida kanske det blir lättare att argumentera? Vem vill ha en arg framtidsrobot som motståndare?

Inga kommentarer: