tisdag 15 april 2008

Dagens tips: GO ANTI-JANTE!

Jag har nu under i stort sett hela mitt liv betraktat människorna omkring mig och kommit fram till att väldigt många är fångar hos Jante.

Jag röstar för övergång till Anti-Jante-lagarna:

* Jag tror att jag är något.
* Jag tror att jag är lika god som alla andra, och att alla andra är lika goda som jag!
* Jag tror att jag är klok som andra - ibland klokare!
* Jag vet att jag är lika bra som andra. Om jag vet att jag gör mitt bästa kan jag uppskatta dem som är bättre!
* Ibland vet jag mer än andra.
* Jag är inte förmer än andra. Men jag är enastående - som alla andra!
* Jag duger till mycket!
* Jag skrattar åt mig själv och min värld! - Det gör mig fri!
* Jag tror att många bryr sig om mig.
* Jag tror att jag kan lära andra en hel del - Och lära av dem!


Jante i originaltappning nedan. Hur j-la kul låter detta då? Men erkänn, visst sitter man lite väl ofta och tänker i dessa banor, om andra och sig själv? Dags att ge Jante på nöten och begrava honom för gott.

* Du skall inte tro att du är något.
* Du skall inte tro att du är lika god som vi.
* Du skall inte tro att du är klokare än vi.
* Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
* Du skall inte tro att du vet mer än vi.
* Du skall inte tro att du är förmer än vi.
* Du skall inte tro att du duger till något.
* Du skall inte skratta åt oss.
* Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
* Du skall inte tro att du kan lära oss något.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket klokt. Håller på att gå över till anti-jantelagarna, men inte visste jag att det var så svårt. Djupt rotade är dem, tyvärr. Men nu är det tid för nya trossatser (kul ord). Kan tipsa om http://www.kaypollak.com/ Klok man. Ciao/j