tisdag 23 februari 2010

Marit på djurens sida, och tack och lov för goda sojaprodukter

Det är med glädje jag läser Marit Paulsens (fp) inlägg på europaportalen.se. Hon skriver om djurens rättighet att slippa lida under vidriga transportförhållanden till favör för att köttindsutrin ska spara några euro här och var. Hon konstaterar att teknologin för rätt temperatur och oskadat gods redan finns, och bör användas för djurtransporter.

Hon föreslår gemensamma satsningar och en kunskapsdatabas inom EU, för att också bland annat kartlägga användningen av antibiotika i djurhållningen. Antibiotikaresistens är ett stort problem, och blir knappast mindre med tiden. Ett register över vad, hur mycket och var det rör sig om vore gynnsamt för att kunna hålla koll på effekterna.

Jag välkomnar av hela mitt hjärta Marits idéer och jag hoppas hon får genomslagskraft. Efter att ha tagit del av rapportering om kor som vadat i sin egna avföring och grisar med liggsår som blivit äten på *!!!* av sina kultingar så försvann mycket av min lust att äta kött över huvud taget. Familjen med korna som det skrevs om utreds för djurförbud. Det är bra. Hoppas de får feta straff också i form av böter. Också grisar rapporteras fara illa i Sverige, och ganska nyligen skrevs det bland annat om en gård där man funnit en död gris som de andra grisarna ätit på.

Bilderna ovan ska ha tagits på svenska gårdar enligt Djurrättsalliansen. Oavsett var de tagits, så ser det inte bra ut. Jag mår illa, på riktigt, och vill gråta över hur grymma människor kan vara. Vi i Sverige ekar finger åt Europa och USA och deras djurhållning och transporter. Vi har en bit kvar själva, kan man säga.

Inte bara Sverige slarvar med djurhållningen. En undersökning (länk SvD) av Compassion in World Farming visade tyärr att sju år efter att lagarna om grisskötsel införts så slarvar många bönder med dem. I Tyskland och Danmark, varirån mycket av det kött vi äter i Sverige kommer, fanns definitivt mycket att önska. I Danmark är myndigheternas hållning mot lagbrytarna klen, och bönderna klagar på att det kostar att följa lagen. Enligt föreningen Anima står bara Danmark för ett svinn årligen på ~7-9 miljoner grisar som är i så uselt skick att de inte duger till slakt. Det är en kostnad om något, kunde man ju tycka.

Har tidigare blivit illa berörd av filmer från USA där man visat hur djur behandlas under transporter. Filmen nedan är inte den värsta jag sett, men den är ändå hemsk.


Kycklingar är ett annat kapitel. Redan när jag hörde om kycklingfabrikerna i Danmark, och hur djur och anställda for illa, så ströp jag mitt intag av kyckling till närmast noll. Filmer som denna nedan gör det ännu lättare att avstå. Tack och lov tycker jag om sojaprodukter, linser och bönor.

Inga kommentarer: