onsdag 24 februari 2010

Guldspade? Snarare en sketen plastkratta...

Aftonbladets reportrar som "avslöjade miljardfiaskot" med jobbcoacher är nu nominerade till Guldspaden för sitt grävarbete kring de suspekta jobbcoacherna som hjärntvättar och healar folk.

Vilket grävarbete sedan! De lyckades enbart framställa en maxat skandalös bild av de metoder som fanns representerade, och lyckades inte ens hålla koll på att NLP inte är terapi. Deras grävarbete baserades på att låtsas behöva hjälp, och så kom de fram till att metoderna inte bet på deras påhittade bekymmer. NO SHIT?!?!?! Om detta är värt en utmärkelse, så kunde jag blivit journalist med de uppsatser jag skrev som 12-åring. De var ungefär lika väl researchade, och lika objektiva. För att inte tala om välskrivna.

Jag hade viss mailkontakt med den ena reportern, och han påstod att de minsann gjort gedigen research. Hur man då misslyckats med att ta fram vettig bakgrundsinformation om metoder, samt deras grundare förstår jag inte. Inte heller har man pratat med ett enda verkligt fall, utan nöjt sig med sitt wallrafande som bas för sina slutsatser. Jag vill poängtera att även cancerterapi framstår som humbug för den som inte har cancer. Är inte benet brutet ges ingen lindring med gips. Man kan inte fixa det som inte finns. Alltså kan coachernas metoder omöjligtvis haft effekt. Att luta sig mot att beskriva metodiken i suspekt dager säger fortfarande ingenting om hur verksam eller inte den är, i skarpt läge. Hela artikeln bygger på misstänkliggörande på nollgrunder. Och den nomineras för priser? Det har gått svår inflation i journalistiken...

Ja, jag hängde mest upp mig på bitarna om NLP. Mest för att jag själv använder metoden, och vet att det vare sig är terapi eller verkningslöst. Det har också hjälpt mig enormt mycket att själv använda mig av NLP-coach. Det räckte att söka på Google om NLP för att hitta en artikel som just Aftonbladet skrivit om hur verksamt NLP är mot t ex fobier. Reportrarna påstod sig ha researchat i veckor (har AB verkligen budget för det ens?), jag hittade artikeln på två minuter... Här finns en till, tog ytterligare 30 sekunder att hitta den. Och det finns till och med en artikel om hur man hypnotiserar sig själv. Om det nu är så hemskt, dramatiskt, och farligt, borde man väl inte lära ut det i kvällspress?

Tydligen använder till och med FBI NLP i sin verksamhet. Och jag ser ingen anledning att låta bli. Metoden är verksam, och jag har inte ens hört beskrivas några skadeeffekter av den. Vilka skulle det kunna vara? Man lär sig förstå sina medmänniskor på ett sätt som jag i alla fall inte tidigare trodde var möjligt.

Människor lär sig också att tänka positivt och framåt, och att finna sina mål samt vägen dit. Ja, det är påverkan. I allra högsta grad. Men det är väl därför man söker en coach? För att börja tänka rättare, leva lättare och komma längre i det man håller på med? Inte minst också finna vad det egentligen är man vill och bör ägna sitt liv åt. Vill man inte bli påverkad är coachen fel person. Då har man tackat nej till förändring. Om man däremot vill lära sig att hantera sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt och samordna dessa så att vägen leder dit som är "framåt" för just MIG, då är man på rätt ställe.

Spännande vad lite som krävs för att en artikel ska anses "bra".

2 kommentarer:

Lisa sa...

*gulp, sätter nästan kaffet i halsen*
AAAAAHHHH - du skojar inte ens!
1: AB-reportrar som ens nomineras för journalistiskt arbete? Kvaliteten på den blaskan är inte direkt hög, så man bävar lite för vilka andra som i så fall har nominerats. Newsmill?

2: De skitreportagen? De var ju så uselt researchade att just en 12-åring borde ha kunnat göra det bättre. Vad hände med riktig research, flera källor, ifrågasätta källorna, faktiskt ställa frågor och ta in information från flera ställen?

OK, det finns jobbcoacher som sannerligen inte gör mycket nytta, men därmed inte sagt att det är något fel på NLP - när det används rätt. I Sverige finns tyvärr en person som dragit en tvivlets skugga över NLP genom sina lite smått suspekta metoder och andra göranden och låtanden, men NLP som sådant är det inget fel på. Blir så arg... Och vinklingen och de "fakta" som presenterades i de här artiklarna var verkligen under sensationsjournalistisk nivå. Osakliga och irrelevanta.

Jag kan ge dem en spade. Den står just nu bakom kattlådan.

Callisto sa...

Henrik Fexeus, riksmanipulatören och succéförfattaren, har NLP som bas för mycket av det han gör. Inte mer suspekt än att hans böcker går åt som smör i solsken, och han hade ett eget tv-program!

Nä, jag hade inte ens gett kissemissarnas bajsspade för de artiklarna som nu kan belönas. Har iofs inte kollat, det kanske är ett ironiskt pris? För mest insnöad och odistansierad granskning, där förförståelsen och det önskade politiska drevet lyser igenom som solen genom skir spets...