tisdag 29 juli 2008

Sent, men med viss eftertanke om FRA

Även till min egen förvåning har jag låtit bli att kasta mig in i debatten kring FRA. Antagligen är en av orsakerna att jag mest hunnit ta till mig korta rubriker och löpsedlar med upprörda slogans och korta försök till försvar av kalaset. Nu har jag hunnit läsa på lite mer, och kunde inte låta bli att fnissa när jag läste att FRA anmält en bloggare. Anmälan gick till JK och rörde brott mot yttrandefrihetslagen. Då kunde jag inte annat än attk onstatera att hela FRA-grejen stinker gammal öststats-byrå med noll kapacitet att hantera kritik. Oliktänkande skall tystas!!! Till priset av vår rätt att yttra oss fritt, som står skriven i vår grundlag, så är man visst beredd att driva detta in absurdum. Henrik Alexandersson heter mannen som publicerat en hel del information om FRA:s verksamhet, bland annat papper som säger att den spaning man nyss fått tillstånd att utföra bedrivits i över ett decennium. Känns betryggande...

Har konstaterat i debattvimlet och bloggosfären att samtliga ungdomsförbund tycks reservera sig mot FRA-lagstiftningen. Jag tycker att detta bådar gott. Förutsatt att alla partier skiftar genereationer inför nästa val. Beklämd konstaterar jag att mina egna "åsiktsfränder" på den blå flanken verkar uppskatta idén. Och givetvis kommer några med de fina gamla klyschorna "jag har då inget att dölja". Nä, kanske inte, men vissa andra kanske vill behålla privatlivet privat. I allas liv kan situationer uppkomma, då information man trodde var privat kan komma att skada en. Det tre vet, vet världen, och FRA har garanterat fler än två anställda. Tusen är en siffra jag hört. Och var det inte något 100-tal namn som publicerades nyligen?

Försvarsministern försvarar lagen
genom att påstå att den behövs för att skydda landet mot yttre hot. Han skriver att:
"Endast om en person i Sverige har direkt koppling till yttre hot mot landet, som internationell terrorism eller annan stats agerande mot Sverige, blir den relevant för FRA:s signalspaning.

FRA använder mycket avancerade sök­begrepp avsedda att finna just det FRA söker om yttre hot mot landet. Allt annat ska sorteras bort. Sökbegreppen är inte uppbyggda av ord, utan av tekniska variabler. Den trafik som inte träffas av sökbegreppen passerar således obehandlad förbi och kan då inte lagras."

Killen, Tolgfors alltså, måste ha flunkat datakunskapens grunder, om han inbillar sig att ingen för FRA:s ändamål irrelevant kommunikation fastnar i filtret. Likaså måste man vara tämligen naiv för att inbilla sig att alla terrorister mailar på sina Hotmail-adresser okrypterat. Det som händer är att vanliga svenssons på olika håll kommer att råka fastna i dessa filter, och eventuellt få känslig information lagrad hos individer som nu beskrivs som övermänskligt kapabla till tystnad. Fler än jag är kritiska, och på SvD har en svarsartikel publicerats efter Tolgfors inlägg.
Denna nya "fantastiska" lag som ska frälsa oss från alla hot från utlandet lockar fram fan i mig. Kanske skulle man isntallera det där krypteringsprogrammet på mailen? Eller börja slumpa in fraser som "This e-mail does not contain any of the following words: president, kill, terrorist, al quaida...". Jag blir så trött. Om man nu måste genomföra en sådan lag, varför inte stå för alla dess konsekvenser? En teknik-okunnig minister som ska försvara lagen inför individer med betydligt bättre kunskaper i datatrafik än han själv sitter på gör inte lagen mer poppis.

Hoppas de börjar spana på min blogg. De behöver säkert upplysas om en flatas vardag, och de transande älgarnas intåg i våra bokaffärer, för att inte tala om mäns tillkortakommanden som varelser. BAH!

Inga kommentarer: