torsdag 3 september 2009

Försäkringskassan- din fiende

Alltså... Jag är för att sänka sjuktalen. Folk ska inte gömmas undan med sjukpenning för att man inte orkat eller brytt sig om att fixa med rehabilitering. Men man kan inte sänka talen genom att blint omdefiniera människor från sjuk till frisk utan att erbjuda rimliga övergångsalternativ och riktig rehabilitering!
Jag möter dessa nyfriskförklarade dagligen, och jag kan bara skratta (eller egentligen vill jag mest gråta...) åt dessa orimliga regler. Många kan verkligen inte arbeta. De är sönder och har gått så i flera, flera år under tiden då man bara sjukskrevs allt längre, utan att få behandling eller hjälp. Sen plötsligt från en dag till en annan är de "friska"... Varken kropp eller knopp hänger med i det tempot! Men med lite smidig pappersexercis blir man plötsligt arbetssökande och frisk. Tänk om det verkligen vore så enkelt. De flesta av dem jag träffar i jobbet skulle JUBLA om det verkligen gick att bota dem med att skriva under ett papper.

En patient förklarade att han för överraskad för att hans handläggare stod på hans sida när han mötte arbetsgivaren och facket. Han hade förväntat sig mothugg från chefen, hugg i ryggen från FK och fackets stöd, och var så otroligt förvånad över att han fick STÖD från FK istället. Det säger väl en hel del?

Aftonbladet har en artikel om detta idag, och skriver att förtroende för FK är lågt. NO SHIT?!?! Jag tror inte onda människor jobbar där. Däremot utmattade, desillusionerade och stressade människor som med strama tyglar och för liten ekonomi ska rodda runt de som behöver stöd mest av alla i samhället. Vi har den förra regeringen att tacka för antalet obehandlade sjukskrivna, och också en hel del av förhållandena inom FK. Men jag tänker inte påstå att jag tycker de blå imponerat med insikter eller sans i fråga om att hantera problemet. När det kommer till ryktet för den blå falangen som elitister utan hjärta har verkligen belackarna fått vatten på sina kvarnar när man ser till vad FK fått för direktiv.

Förstår också att folk irriterar ihjäl sig på att det finns "Über-Läkare" inom FK som utifrån papper bedömer andra läkares (som faktiskt TRÄFFAT patienten) sjukskrivningar. Min gamla chef, som jag med flera bedömde som narcissistisk med tydliga psykopatdrag, har länge jobbat som bedömningsläkare åt FK. Han har vad jag vet aldrig godkänt en skada för ersättning eller något annat syfte, för han tror inte på smärta. Han har ju också haft ont, och kunde jobba, så därför kan alla. Jajamen, en sådan kille sitter och fattar beslut om mina patienters, och många andras framtid. Jag blir mörkrädd på riktigt.

Förskingringskassan?

När ska vi få ett system som fungerar på riktigt? Vi får väl se vad den nya rehabiliteringsgarantin innebär. Tanken låter fin på pappret i alla fall. Jag skulle gärna se att den gav färre förtvivlade tvångsfriskförklarade individer.

Inga kommentarer: