tisdag 11 mars 2008

GirlFRIEND

Idag har jag för första gången i mitt liv valt att donera pengar till välgörenhet. Jag börjar i liten skala med en liten summa i månaden, men ändå. Hittade en länk till ActionAid.se, som arbetar för att ge kvinnor över hela världen en dräglig tillvaro. Det handlar om flickor som våldtas, kvinnor med HIV, unga tjejer som vägrar låta sig könsstympas... Alla slags kvinnor i utsatta områden som behöver hjälp kan få det genom GirlFRIEND-projektet som man kan skänka pengar till.

Vet inte vad som hände med min "feminister behövs inte"-attityd som jag gick med under många år, än mindre min ovilja att kalla mig feminist.

Idag identifierar jag mig starkt som feminist, och är vrålförbannad på all skit som drabbar kvinnor i världen. I världen dör mängder av kvinnor, varje minut, för att de är kvinnor och inte har möjlighet att söka vård. Det kan röra sig om ekonomiska orsaker, eller att hennes man är den som bestämmer och hon inte får, eller att kvinnor helt enkelt inte anses värda att lägga resurser på. Läste strax efter USA:s intåg i Irak att kvinnor som jobbat och försörjt sig själva plötsligt knappt fick läkarvård för att de var... kvinnor.

ibland känns det som att lönekampen hemmavid, liksom det relativt osystematiska våldet och de "relativt få" övergreppen mot kvinnor härhemma hamnar i skuggan. Men det får de givetvis inte göra. Allt våld mot någon för att de är kvinnor måste fördömas, på varje breddgrad, av alla. Och ja, vi behöver också göra våra arga röster hörda angående våldet mot kvinnor utanför vårt egna land. Jag tog ställning idag och bestämde mig för att skänka pengar. Vad gör du?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Misshandlar männen?! :D
U go girl..jag mest försöker tjäna mer än männen^^
*kramas*
Fika snart?

Callisto sa...

Åh, min sötaste Gaia. Ja, du kör över dem verbalt och tar deras lönehöjningar. :)

Fika snart, ja.