lördag 1 mars 2008

13-åringar i underkläder och bunny-öron

Läser med förskräckelse om tjejerna som i så unga år som vid 13 tycker att de ska få gå på disco klädda i bikini/underkläder och bunnyöron. Målet ska tydligen vara att skaffa sig status (hos vem då undrar man) genom att hångla med så många som möjligt. Tjejerna jagar enligt artikeln uppmärksamhet hos killarna och vissa till och med kör det som jag i min lilla vadderade bubbla trodde var saker lite äldre tjejer tog till med, dvs att hånhla med sina väninnor för uppmärksamhet.

Jag undrar vem som uppfostrat dessa flickor och talat om för dem att de är fina och söta och vackra, men glömt att nämna att de är så mycket mer. Att status inte ligger i tvåsiffrigt antal hångel per kväll. Att det inte bör vara målet oavsett.

Pratade igår med en gammal kompis från tonårstiden. Jag umgicks i ett större gäng på den tiden, där jag var i stort sett den enda tjejen som bestod år efter år, och som aldrig strulade med någon av killarna. Denna kompis jag pratade med sa att jag verkligen hade helt särställd position och mycket hög status bland gossarna i gänget. Jag var inte maskot, jag var "jag". En av dem. En att räkna med, och respektera. Jag blev deras vän och någon de brydde sig om för att jag var den jag var, och dr behövdes inte hångel eller att visa tuttarna. Alltså, även killar kan tycka om och umgås med tjejer utan att man måste bjuda ut sina behag för det. Snarare håller ens popularitet längre om den vinns på djupare meriter än vad pojkarnas tunga når. Och de killar som inte bryr sig om dig alls om du inte visar upp dig i trosor och hånglar med honom? Vad f-n ska man med honom till? Låt honom hångla sig runt till herpes och senare kn***a sig runt till diverse sjukdomar och oönskade barn. Vi flickor som vet att vi är värda något utan dessa avarter av beteende vet också vi är värda någon som bryr sig om OSS för att vi är de vi är. Utan trosdans på disko eller bunny-öron.

Inga kommentarer: