tisdag 22 december 2009

Sockerfritt 2010- Vem mer vill anta utmaningen?

Ja, mer tjat om socker. Men nu har jag bestämt mig. Inte bara för att undvika socker, utan för att helt och hållet utesluta all medveten användning av socker i det jag äter. Detta utesluter också sweet chili-rätter, chai-latte, Coffee-Baileys, godis, yoghurtdoppade frukter, honungsteer, siraps- och sockerhaltiga bröd och fruktyoughurt med socker. Givetvis sockrad sylt, marmelader och Fluff (som om det sista skulle varit så svårt att motstå... haha).

Det är givetvis roligare att göra detta om man gör det med någon som peppar en när det känns motigt. Så nu undrar jag; vem vill anta utmaningen att göra 2010 till ett sockerfritt år med mig? Man får givetvis sätta upp sina egna regler för vad som räknas som förbjudet socker och inte. För mig blir det tillsatt socker i produkter. Havre, som innehåller en del socker naturligt, är t ex inte off limits för mig. Juice innehåller per definition en hel del socker, och jag undviker redan det. Russin känns som "direkt efter träning men inte annars", liksom bananer. Det som är nytt för mig och som jag dragit på länge är att avstå från honungste. Kom på att det inte håller att socker-detoxa och dra i mig massvis med honung dagligen. Så det fick stryka med.

Vem gör mig sällskap in i ett nyttigare 2010?

2 kommentarer:

Muckas sa...

Jag tror på att begränsa allting som skapar ett beroende, alltså (för mig) godis och chips och läsk. Att totalförbjuda det för sig själv har jag redan gjort och tänker fortsätta med, och allting som man försöker smyga till sig som ersättning går genast off limits också. Det är så jag gör och det är jag på att fortsätta med. Samt att inte äta för stora portioner mat, eller för snabbt. Men jag tror inte på att utesluta någon specifik matgrupp helt, varken socker, fett, kolhydrater i allmänhet, proteiner eller något annat.
För min del behöver jag röra mig mer också vilket är den svårare biten av mitt nyårslöfte. Men jag tänkte börja gå på dina kurser igen efter nyår om jag bara kan skrapa ihop pengarna :)

Callisto sa...

Ååååh, hoppas du kommer i januari.

Låter som att du gjort ett gäng vettiga beslut med kosten utan att utesluta något helt.