torsdag 24 december 2009

Ännu ett skäl att minska sin köttkonsumtion

Jag säger inte att alla ska bli vegetarianer, men artiklar som denna i GP får mig att återigen minimera min köttkonsumtion.

Inspektion hade gjorts på en gård i Halland, och bland annat har man sagt såhär om besöket: "En handikappad sugga hade svåra liggsår. Kultingarna hade dessutom börjat äta på hennes kropp och hennes öppna sår på bogen." Man vill ju kräkas när man läser sådant. Och så blir jag så arg!!! Hur kan man göra så mot ett djur?

För min del blir det till att kolla upp de gårdar som producerat köttet jag ska äta. Jag vill inte leva med att ha sponsrat någon som behandlar djur som man t ex gjort på gården i artikeln. Mitt beslut att dra ner på konsumtionen av kött igen började ta form när jag läste om gården i Värmland där man hittat döda kor och de som var kvar levde under vidriga förhållanden.

Jag blir så upprörd när jag läser att inspektörerna konstaterat att grisbonden till exempel vetat om att de skulle komma, och inte verkar tycka att en sugga vars kultingar äter på hennes sår är "missförhållanden". Vad säger det om inställningen till djur? Sådana människor behöver sitta inne. Inte bara få sina djur omhändertagna och bötfällas, utan låsas in och straffas, så de förstår sina brott. De ska för all framtid ha förverkat sin rätt att ha djur.

Sojaprotein, quorn, bönor, linser och kikärter är redan en stor del av min kost. Och de kommer att få ta över ännu mer nu. Kyckling blev redan en marginaliserad ingrediens i min kost sedan jag talade med några danska yrkeshygieniker om "fågelfabrikerna" de besökt. visserligen i Danmark, men deras historier var vedervärdiga. Mådde så illa över deras berättelser att kyckling blev en ovanlig ingrediens i min mat.

Så lagom till julafton då massor av skinka ska intas sitter jag och gruvar mig över att jag inte vet var mammas julskinka kommer ifrån, eller hur den grisen mådde. Ser ut att bli ett tämligen vegetariskt liv för mig framöver. Tack och lov tycker jag det är så gott med sådan mat.

Inga kommentarer: