fredag 10 april 2009

Rattfull körelev lärarens ansvar!

Aftonbladet rapporterar om en körelev som blåst sig till indraget körkortstillstånd under en körlektion. Låter helt otroligt egentligen, och så förbannat korkat!!! Av eleven. Och läraren då? Min körskola som jag körde på använde sig av alkolås i sina bilar. På riskutbildningen, dvs f.d. "halkkörningen", fick vi också blåsa. Tycker att man som körlärare borde värna såpass om sig själv att man hade alkolås i sina bilar. För mig gav det faktiskt ett än mer seriöst intryck av körskolan när de förklarade att "här är ditt munstycke och du SKALL blåsa innan varje lektion". Också som skyddsombud tycker jag att mina kollegor inom körskolebranschen borde KRÄVA kontroll av nykterhet innan man släpper iväg folk bakom ratten. Allt annat är onödiga risker.

I övrigt hoppas jag att det dröjer läääääääänge innan tjejen i fråga får sitta bakom ratten igen. Tyvärr verkar det svårt att lasta läraren, som ju är ansvarig för sin elev.

2 kommentarer:

Anonym sa...

tja ska man till trafikskolan och övningsköra och redan har betalat för lektionen så är det inte lätt efter man tagit sig några öl, då kan man ju inte bara skita i lekionen och förlora 1200 spänn mer eller mindre, lika bra att gå dit och försöka göra sitt bästa, läraren har ju trottsallt koppling, gas och broms pedaler. så varför inte?

Callisto sa...

Sjysst filosofi. Och fotgängarna har två ben och kan hoppa undan också, så vad är problemet?

En lektion kostar inte 1200 spänn, och även om det gjorde det så vore det kanske bättre att låta bli drickat, eller skippa lektionen om man inte klarade av att avstå?