söndag 25 januari 2009

Rasism att inte vilja bo i Bergsjön?

En Anna Johansson (S) tycker det är hemskt att så många är så öppet rasistiska, när det talas om att svenskar väljer bort Bergsjön som bostadsområde. Hon refererar till att det är säkrare att bo där än på Avenyn, och säger att:
"- Jag tror vi har hamnat fel i debatten när vi talat om invandrartäta områden. Att vara invandrare behöver ju inte alls betyda att man är fattig och utsatt med sociala problem, säger Anna Johansson."

Jag anser att Anna resonerar snett när hon talar om rasism. Saken är att Bergsjön, Kortedala, vissa områden i Backa, Biskopsgården och Länsmansgården är några av de områden där man med låg inkomst eller socialbidrag kan få en bostad. Detta för med sig att många invandrare hamnar i dessa områden, om de av olika skäl inte ännu kommit in på arbetsmarknaden ännu. Men de sociala problemen som medföljer ett fattigt område gäller ju inte bara invandrarna, utan det är lika mycket ett problem för de helyllesvenska familjer som bor i dessa områden.

Jag som uppväxt i Biskopsgården, garanterat invandrartätt, har trivts väldigt bra där, och har trivts bra i Kortedala, där jag bor nu. Det är inte att efternamnen på mina grannar som gör att jag nu vill lämna stadsdelen, utan den samlade känslan av följande:
att det skjutits lite då och då, det härjar en och annan rånare häromkring på torget och på gatorna, parkeringsplatsen där min bil står används ibland som dump site för stulna bilar (på Midsommar eldade man dessutom upp två bilar där), man blir antastad och besvärad av främmande män på och på väg från spårvagnshållplatsen, spårvagnshållplatsens väntkur är ALLTID sönder och nerklottrad...

Jag har faktiskt inte en aning om ifall den som gör allt detta heter Sven eller Mohamed, eller Lisa eller Masoumeh, och jag bryr mig inte heller. Saken är att man åker spårvagn med fulla fjortisar som skryter för varandra om hur de knullat 20 brudar och säljer knark. Jag är omringad av barn som tagit över styret hemma och omkring sig för att vuxenvärlden inte orkat eller vågat, och som nu driver vind för våg, helt utan förebilder eller rättesnöre. Problem finns säkert i alla stadsdelar och oavsett inkomst på de boende, men vissa områden ÄR mer skonade än andra. Att jämföra med Avenyn är rätt fel också, hur många kommer att bo där istället? Jämför med Björkekärr, Lunden, Almedal, Kvilleområdet, Tuve... Men centrala stan är inte dit alla "normalsvensson" flyttar direkt.

Om någonting är THE problem, så borde det vara att man inte har bättre koll på familjer som har sociala och ekonomiska problem, och ser till att stötta dem i bland annat att orka fostra sina barn. Nej, jag vet inte hur det stödet skulle se ut, men att så många ungdomar helt saknar moraliska värdegrunder idag, bortsett från de man kan få via spel, film och internetsurfande, kan inte annat än leda till trubbel. Så Anna borde sluta oja sig över svenskars rasism (fast jag är inte svensk, jag tar inte åt mig så mycket av det där) och istället fundera över hur man ska ta tag i de reella problemen. För de finns. Att kalla svenskar rasister för att de inte vill bo i en problemhärd håller inte. Lös problemen istället. Så kanske ingen av mina vänner som bor i Bergsjön ska behöva berätta om "veckans rånförsök", till exempel. Jag tycker att det är bättre än att peka finger och stämpla folk. Bergsjöns rykte är tyvärr inte helt oförtjänt.

Inga kommentarer: