torsdag 1 januari 2009

Ammande mammor kräver rätten att exponeras på Facebook?

Tydligen har ca 90 000 mammor gått med i protestgrupp på Facebook mot att bilder på amningssituationer plockats bort. Enligt Facebook har det rört sig om bilder där hela bröstet mer eller mindre exponerats. Men det är visst ingen anledning, trots att det bryter mot reglerna på sajten, i alla fall inte enligt mammorna, och det har protesterats IRL också mot detta beslut.

Jag måste fråga mig varför man ens VILL exponera bilder på när man ammar? Finns något egenvärde i att fläka ut sin hylla med baby-installation för hela världen att se? Kan man inte använda bilder där man inte visar så mycket av bröstet? Och egentligen, vem mer än mamman och de närmaste till mor och barn, är så intresserade av deras specifika amningskort? Något slags bisarr "jag måste få visa upp min kropp och mitt barn för heeeeeeeeela världen"-exhibitionism? I vems intresse ligger det att få visa upp detta? Vem tänker man sig som sin publik?

Argument som att det ju är helt naturligt känns också knäppt. Hela vår nakna kropp är "helt naturlig", liksom när vi äter, skiter, och har sex. Jag kan inte tänka mig att någon skulle försvara sexbilder, eller toabilder, med samma frenesi, trots att det är minst lika "naturligt", och sexuella situationer kan vara mycket vackert att se. Skapa egna sidor, egna fotobloggar eller forum för mammor som ammar, och problemen är ur världen. Mammorna får visa upp hur mycket de vill av sina bröst, med eller utan telningar. Och då de själva sätter upp reglerna för sin sajt så kan ingen klaga. Nej, innan någon påstår det, jag ser inget fel i att amma eller att ta kort på det. Men att in absurdum försvara rätten att exponera detta i ett specifikt forum övergår mitt förstånd.

Inga kommentarer: