onsdag 7 januari 2009

Godis är gott!!!

GP är på korståg mot godisätandet. I en artikel informeras vi om att vi äter härdade fetter och nermalda löss i vårt godis. Antar att agendan varit att få folk att tänka på vad de stoppar i sig, och kanske hjälpa alla stackars desperata nyårslovade bantare att känna äckel istället för begär till godis. Men jag VILL äta godis. Jag har inte dött av det än, och tycker det är gott. Jag njuter av varje tugga när jag knaprar (ja, BITER dessutom!) i mig mina Turkisk Peppar. Eller smuttar i mig min Daim-choklad. Jag vill faktiskt inte veta vad det är för ämnen som godkänts som ingredienser, så länge det är gott.
Nu vet jag att många har problem med godis, och socker, och har svårt att reglera sitt intag. Sockerberoende är inte helt ovanligt, och jag har själv upplevt socker-cravings som inte känts världsliga under godisintensiva perioder. Men jag har lravlat mig ur det där, och äter väldigt sällan godis numera. Dock vill jag, när jag känner för det, inte behöva tänka på löss och äckel, utan bara njuuuuuuuuta.

Faktaruta om socker (från SVT.se)
Så påverkas du av socker
En alltför sockerrik kost minskar känsligheten för socker i blodet, cellens förmåga att reagera på hormonet insulin är då nedsatt och förmågan att ta upp socker ur blodet försämras.

En nedsatt sockerkänslighet ökar risken för diabetes och övervikt. När känsligheten minskar ökar kroppens egen insulinproduktion.

En förhöjd insulinproduktion, samtidigt som blodsockret är högt, gör att muskelcellerna inte tar upp socker så bra. Fettförbränningen avtar och i stället lagras den extra energin in i fettcellerna och du ökar i vikt - cirkeln är sluten. Dessutom ökar mängden blodfetter i blodet.

Men ändå... Kanske är det känslan av att det är lite busigt att äta godis som är en del av grejen. För söta saker som inte innehåller för mycket socker finns ju. Och suget går att kontrollera med smart mat. SVT.se listar lite olika tips bland sina artiklar om Toppform.

Så än en gång, godis är gott. Det kan vara nyttigt för själen. Ibland bara MÅSTE man. Och i den kvinnliga kostcirkeln ingår faktiskt choklad!

3 kommentarer:

Peter Familias sa...

Jag har lyckats lära mig att äta godis med måtta. Även om man känner sig väldigt töntig när man går in på ICA, tar en påse och stoppar i fyra godisbitar och betalar typ två spänn för det. DET är vardagslyx tycker jag... :)

Anonym sa...

Hehe, nej ska man tänka på vilak ingridienser det finns i allt vi äter till slut så är risken att de blir för mkt. . . Man vill ju känna gottetankar när man för en gångs skull äter... Hoppas allt är bra? har tagit bort min qx pga lite olika saker..ha det gott kram
tiger_flicka

Callisto sa...

Gott ska få vara gott.
*mums*