lördag 5 februari 2011

Ge fan i folks äggstockar Vol 2

Det finns få saker som är mer irriterande än alla som ska förhöra sig om huruvida man nuppar utan skydd så fort man stadgar sig med någon av motsatt kön. För det är ju det de indirekt frågar om när de kastar sig över de nykära paren med frågor om när de tänkt knoppa. Som om det verkligen vore allas business hur man tänker sig sin familjebildning. Jag har fått mer än nog av alla som redan när jag var singel gick på om att jag minsann borde skaffa knodd. Det blev inte bättre när jag bildade par med en man. Jag förstår inte hur folk kan med. Varför bryr de sig så mycket? Varför är besättningen av andra kvinnors buktrakter en så intressant fråga för alla andra? Tro inte att det skulle bli tyst för att man skaffar en rosa skrikande liten sak. Jag har förstått att man knappt hinner hem från BB innan folk undrar när nästa bebis ska bli till. Småbarnsföräldrar får ständigt frågor om när de ska skaffa nästa. Och den som inte ska ha mer än en blir mer eller mindre ifrågasatt. Jag blir bara så trött. Vem sa att familjebildning var en allmän angelägenhet? Det finns dessutom många olika skäl till varför det kan vara känsligt att diskutera dessa frågor. Ofrivillig barnlöshet, missfallshistorik och andra problem kan finnas bakom "det obegripliga valet" att skaffa bara ett, eller inga, barn. Och ibland så vill man bara inte. Inte alla par, eller ens alla kvinnor, känner att de vill ha barn. Nu, sen, eller någonsin. Det är inte nödvändigtvis något man vill diskutera. Nu, sen eller någonsin. Lite respekt för människors privatliv skulle inte skada. Ta inte för givet att ämnet är "öppet" bara för att det anses "allmänmänskligt". Som jag skrivit tidigare: tycker man att jorden är underbefolkad, så är det bara att nuppa på. Utan skydd. Berätta gärna för alla som orkar lyssna också om processen. Men förvänta dig inte att alla är lika intresserade av att dela med sig. Nej, det är inte ens alltid okej att fråga. Mina äggstockar är mina. Min livmoder är min. Hur jag använder dem är något som jag diskuterar med min sambo. Resten får gissa, alternativt följa det som händer, eller inte händer.

2 kommentarer:

Ekotaja sa...

Underbart! Rätt på prick!
Mvh
Tanja Dyredand

Callisto sa...

Tack. Jag vet inte om det är möjligt att sprida budskapet, men jag försöker.