söndag 6 februari 2011

En blick säger mer än tusen nallar

Apropå det stundande spektaklet med Alla Hjärtans Dag så verkar det hagla tips i olika tidningar på hur man "ska" uppvakta sin tilltänkta. Lite intressant koncept egentligen. Dels brukar jag försöka tala om för min sambo, dagligen, att han är speciellt, eller visa det på olika sätt. Dels behövs det knappast en särskild dag för att köpa små nallar och blommor till folk man är intresserad av. Det kan man ju göra varje dag?  Läste i Aftonbladet om en gosse som undrar hur han ska bära sig åt för att uppvakta en intressant tjej på gymmet. Han undrar om det vore okej att uppvakta en mer eller mindre främmande kvinna med blommor och gosedjur. Jag kan säga som så att blommor kan vara det finaste, men också det mest creepy, du kan ge en kvinna. Jag har fått blommor från människor som trott att det känns bra när de skippar de inledande stegen, som att ta ögonkontakt, pejla läget med intresse, och så vidare. Att få blommor från någon man inte uppmuntrat eller är det minsta intresserad av känns mer som ett krav än gulligt. Ibland till och med direkt läskigt.
 
Det värsta jag varit med om på den fronten har varit rosor hängda på min dörr från någon jag inte ens gett min adress till. Det är inte det minsta "sött" att leta upp någons hem, och besöka platsen med blommor på det sättet. Det känns "STALKER" mer än något annat.

Så, hur ska man veta när det är rätt och vad som är rätt? Jag tror stenhårt på att vi behöver släppa våra egon, mediernas tips och vad vill för en stund, och känna efter. Hur känns interaktionen? Finns det något där? Använd morrhåren. Ta in det som finns framför dig. Hur ofta har du egentligen misstolkat människor omkring dig när du bedömer vem som är intresserad av vem? Inte så ofta antagligen som med dig själv, eftersom du då inte varit färgad av dina önskemål eller stolthet. Använd morrhåren och acceptera att blommor, nallar, halsband, dikter etc. inte kan kompensera om intresset inte finns. Låt inte Valentine's-hysterin tvinga fram överdådiga kärleksförklaringar prematurt. En blick säger mer än tusen nallar. Varje dag. Året om.Våga ögonkontakt, våga känna in och ge dina känslor tillkänna. Mjuknar han eller hon vid ögonkontakt? Finns en connection? Om inte, behåll blommorna och nallarna. Spara dem till den som skulle uppskatta gesten.

Inga kommentarer: