torsdag 18 mars 2010

Katolikerna i blåsväder igen

Den här gången är det en dansk biskop som sagt att han känt till flera fall av övergrepp på barn inom kyrkan, men som han inte anmält. Han tycker inte man ska behöva göra det. Vare sig utreda gamla brott eller anmäla nya ligger inom hans intressesfär. Jag hoppas att han förstår att han framställer sig själv som en mossig pedofil som försvarar sina jaktmarker med detta uttalande. Katolska kyrkan håller på att utplåna sin existensrätt i mina ögon med alla dessa skandaler där barn utnyttjats av vuxna, och där församlingarna och de högre instanserna lagt locket på. Pedofilerna förstör livet för barnen, oavsett om de är "Guds män" eller inte. Är inte det något som man intresserar sig det minsta för inom katolska kyrkan? Eller har de en egen tolkning av celibat? "Inget sex med personer över 15år"? Någonstans borde kraftiga protester från Vatikanen dyka upp inför uttalanden som detta. Men det är tyst. Väldigt tyst. Det stör skiten ur mig att en kyrka med så många medlemmar inte tar avstånd från pedofilin i de egna leden. Nej, alla katoliker är givetvis inte pedofiler. Men de flesta grupper har i alla fall vett nog att inte hålla dem om ryggen.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Det är helt sjukt. Jag är visserligen inte troende, men att de har MAGE att kallas sig präst efter en sådan sak är ofattbart. Lås in dem i bur säger jag. Och häng sedan upp buren i taket så kan de sitta där.