torsdag 17 januari 2008

Soneras kommunikativt lågutvecklade tomtar

Idag blev jag uppringd av någon som jobbade på Sonera. Han verkade vilja berätta för mig att Sonera erbjuder alla företagare med fast telefoni halverade kostnader mot vad det kostar idag att ringa. Poängen med samtalet var visst att få mig att skriva över mitt fasta telefonabonnemang på Sonera istället för att behålla Telenor. När jag ville fråga, eller ifrågasätta nyttan av detta för mig, blev han närmast agiterad och bara babblade på. NEJ, han var ingen säljare (vad kallas det när man lockar kunder från andra operatörer?) förklarade han.

Mitt betyg blev att han inte var någon med people skills över huvud taget. Om man vill kränga något (oavsett om man kallar sig säljare eller ej) så BÖR man lyssna på frågor som kommer upp. Man bör också tidigt i samtalet göra klart vad man erbjuder. På tio minuter lyckades han till slut få fram att han ville att jag skulle byta operatör. Men det tog många långa haranger från hans sida innan jag lyckades bryta igenom hans mundiarré och ställt frågan vad han egentligen tänkte sig skulle hända efter det där samtalet.

När jag började markera att jag nog en vacker dag (kanske) skulle slå upp lite info om detta på Soneras hemsida, så fortsatte han att babbla och mer eller mindre upprepade det han redan sagt tre gånger (med totalt undermålig retorik, har Sonera inga som verkligen kan snacka med folk på sin avlöningslista?). Så jag förklarade för honom att samtalet varit mindre behagligt, att jag kände mig bossad och överkörd och inte lyssnad på med de frågor och undringar jag hade. När jag uttryckte att jag inte gillade hans attityd så la han på luren i örat på mig. Vilket bemötande!!! Nu känner jag verkligen att jag vill gå över till att sponsra det företaget som kund... NOT!

Soneras arbete med att vi Telia-förvärvet ta över mer och mer av Sveriges telefonimarknad kan inte gå särskilt bra om man fortsätter låta kommunikativt dysfunktionella idioter ringa till människorna man vill locka över. Bossig, dryg och oförmögen att formulera sin agenda på kortare tid än 10 minuter känns som en dåligt lönsam individ att ha som ansikte utåt.

Inga kommentarer: