tisdag 29 januari 2008

Flirta dig fram i karriären?

Metros löp gör idag klart att ett kvinnonätverk anser att vi ska flirta oss till jobben. Nej, det är inget dåligt skämt. De säger på fullaste allvar att vi inte ska kopiera männen utan använda vår charm "på rätt sätt" för att vinna fördelar.

Metros panel som tyckt till ger uttryck för mina egna åsikter i frågan. Hur 17 är det tänkt att man ska bli tagen på allvar om man charmat sig in på en arbetsplats? Därmed inte sagt att man måste vara världens suraste och manhaftigaste bitterf***a när man söker jobb och undvika varje uns av kvinnlighet, men jag ser nog ändå helst att jag blir anställd för mina meriter och inte för att chefen tänder på mig.

Nätverket som ska få oss att vampa oss till jobben heter Klara K och säger sig vilja hjälpa kvinnor framåt och uppåt i karriären. På sin sida (som för övrigt, symboliskt nog i samband med dessa råd är ROSA!!!) skriver de:

"KLARA K. är vårt sätt att bidra till att kvinnor ska våga ta plats i affärslivet och bli bättre på att hjälpa varandra framåt och uppåt. I debatten diskuteras ofta kvinnlig representation på VD- och styrelsenivå. För att få fler kvinnor där tror vi att förändringen måste ske underifrån."

Menar de underifrån som i "i säng under chefen", kanske? Och hur har de tänkt sig att det ska fungera när chefen är en kvinna, förutsatt att hon då inte är bi eller homo och kan nappa på inviterna? Eller om det är en homosexuell man? Eller om man själv är flata och inte för sitt liv ens VILL flirta med en man? Är det inte lite B att satsa på ett kort som endast cementerar de roller många av oss vill komma ifrån? Söt, charmig och kvinnlig... Visst. Men INTE PÅ JOBBET. Där vill jag uppmärksammas för det jag gör, inte hur jag ser ut. Tack och lov är min chef en kvinna i 60-årsåldern. Kommer inte ens på fråga att flirta med henne för fördelar.

Jag hade hellre sett tips på hur man blir tydligare och mer framåt i sin retorik för att än mer tydligt göra klart vad man är bra på, CV/ansökningsseminarier, intervjuträning och annat sådant som faktiskt kan behövas. Självförtroende-coachning, skapande av eget varumärke, etc. Och då vill jag inte se i kursmaterialet att man bör välja kjol och klackar för den där extra lilla touchen i jobbsökandet. Inget fel på kjol eller klackar, själv går jag i det varje dag. Men det är något jag gör för att jag TRIVS i det, och tro inte att det alltid genererar fördelar heller.

Nej nej, tjejer. Knäpp igen blusen om ni inte brukar ha vidöppet framtill och putsa upp retorik och CV istället. Jag hejjar på er. Vi behöver inte marknadsföra oss som potentiella kuttersmycken för vi har faktiskt mer än så att komma med!!! Skäms, Klara K, för dessa stenålderstips. (Och skäms, Metro, för att ni i artikeln inte ens problematiserat att inte alla situationer är "manlig chef v/s kvinnlig sökande i underläge"...)

Inga kommentarer: