fredag 6 augusti 2010

Detta får fortgå för att..? Just det, kvinnor ja, inte så intressant...

I många delar av världen är vi kvinnor fortfarande rättslösa. Och världen ser på, eller kanske snarare ser bort. Kvinnan på bilden giftes bort med en man som misshandlade henne illa dagligen. Efter ett flyktförsök skar han av henne näsa och öron.

Om ett oljefält hotas av galna statsmakter är USA och de andra världsproffstyckarna på plats så man knappt hinner vissla. Men när det kommer till att kvinnor misshandlas, säljs, lemlästas, bränns, fräts, skärs, mördas, våldtas... Vem är intresserad? Just det. Inte så många.

Action Aid är en organisation som kämpar för kvinnors rättigheter i länder där ingen annan bryr sig. De har fått kritik för att bara jobba med kvinnor. Resten av världen borde få kritik för att de behövs!

Den kambodjanska kvinnan Somaly Mam är en annan som kämpar för kvinnors rättigheter. Hennes egna historia hade nog knäckt de flesta. Att bli såld, och sedan misshandlad, torterad och våldtagen dagligen skulle sätta gemene man och kvinna ur spel. Somaly rymde, och byggde en stor organisation som värnar om kvinnors rättigheter, och ger kvinnor som flyr undan sexindustrin en trygg hamn.

Somaly är en sann hjälte! Hon har förändrat livet för många kvinnor, och tack vare henne är många kvinnor vid liv. Action Aid har bidragit till en bättre situation för många enskilda kvinnor. Men måste de behövas? Var finns de stora internationella krafterna som träder in och fördömer behandlingen av kvinnor när den blir sämre än hur någon skulle behandla sin hund? Eller grannens för den delen...

Jag vet inte var man skulle börja. Kan tobaks- och oljeindustrin ha en så stark lobby som de har borde det gå att påverka. Men vem börjar man bearbeta? Var? Känner mig förbannad, och så maktlös. Jag vaknar varje morgon bredvid en man som kramar om mig och respekterar mig, och säger att han tycker om mig för att jag är jag. Han försöker inte klippa ner mig i en liten låda av konventioner som ska passa hans ego. Jag fick gå i skola. Jag kommer att gå ut barbent i kort kjol idag, och sannolikt överleva detta. Jag har avvisat män och kvinnor i mina dagar. Ingen av dem har hällt syra på mig, eller försökt elda upp mig. Ingen har tvingat mig till sin säng för att "de har rätt". Jag har det rent ut sagt förjävligt bra. Och jag vill att min vardag ska vara det alla kvinnor i världen kan välja om de vill.

2 kommentarer:

dancingqueenbella sa...

Hej Callisto! Jag håller med dig om att många kvinnor har det dåligt ställt. Ofta är det förargelseväckande att de tvingas bli till offer för sina män.

Det är lätt att ha männen som hatbild eller länder, men visst är det så att det är gemen mans ansvar att bidra till rättvisa i världen.

Du är stark som vågar skriva om känsloväckande händelser då vi lever i ett land där alla är "medvetna" men få orkar gå till "handling". Fortsätt så du starka kvinna! Kram // Bella

Callisto sa...

Tack, Bella. :)
Ja, det är farligt när man börjar prata om att "män" per default gör si eller är ansvariga för allt skit. Det är upp till oss allihop att se till att saker förändras.