måndag 17 november 2008

Rätt upp i Muumin-dalen?

Mumin är queer. Hela dalens befolkning är mer eller mindre queer. Det står i en artikel i Aftonbladet idag. Kul analys. Hemulen som kutar runt i en klänning, Tofslan och Vifslan som kuckilurar ihop i vått och torrt, och Mumintrollets speciella kärlek till Snusmumriken måste nog räknas som tämligen queer.

Har aldrig ens tänkt på detta när jag läste böckerna, att det borde vara något udda med dessa varelser. Men så är väl jag själv att betrakta som hyfsat queer också. Jag kanske älskade Mumin-världen för att alla kunde vara sig själva där.
Annan bra queer-läsning för den som inte vill skapa fulländat heteronormativa barn och ungdomar är den underbara sagan Prinsessan Kristalla. Kristalla ska giftas bort med en prins, och prinsarna som aspirerar på den vackra prinsessans gunst ska döda draken bland annat, för att visa sin duglighet. Prinsessan är inte som andra sessor, utan hon skaffar ett svärd för att försvara draken, och blir kär i svärdsmiderskan Vilda. Så underbart härligt gulligt och lesbiskt och jag önskar jag hade haft den boken för 25 år sedan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Callisto skriver
Diagnos snygg?"

Jag tänkte mig snarare diagnos fetischistisk, men tack som fan för det! ;)

Och tack för julkappstipset Prinsessan Kristalla, skall genast skickas efter till systersonen för att jämna ut alla hans svärd och kapten Krok. Me like!

Callisto sa...

Snygg var mest passande tyckte jag. :)

Kristalla är en underbar bok. Köpte den till mig själv och upplevde prinsess-sagan som de borde varit när jag var liten.

Anonym sa...

Jag har fått 5 miljoner kr för att forska om tiden i Mumindalen. Om man tar samtliga böcker så får jag fram att 78 % av historierna tycks ske under dagtid, 12 % på morgonen, 9 % på kvällen och 11 % på natten. Kommer med en 567-sidig rapport år 2012.

Anonym sa...

Äääää, määään....tänk om mumintrollen inte ens har en sexualitet? Om faktan att en manlig figur väljer att skutta runt i en klänning=gay, så är blotta tanken på bl.a. oljeshejkar som undersöker varandras "mumindal" tämligen roande. :E