fredag 15 februari 2008

Reseförsäkringar my ass

I förrgår kom jag hem från min alldeles underbart fantastiska resa till Kalifornien. Hade jag kunnat hade jag stannat. Vädret och människorna var betydligt varmare där än härhemma.

Tyvärr kom inte mitt bagage hem med mig, utan har nu varit spårlöst på vift i ett par dagar. Flygbolaget jag kom hem med vet inte var det är. Så eftersom jag börjar få ont om toppar och underkläder ringde jag försäkringsbolaget som utfärdat min reseförsäkring, OCH banken via vilken jag har reseförsäkring då jag betalat resan med VISA, bara för att få reda på att de bara ersätter en för köp som tvingats fram pga försenat/försvunnet bagage på vägen till resmålet. Har man väl kommit hem så får man stå för sina ersättningsköp själv. Det suger verkligen. Tanten på Länsförsäkringar var dessutom rätt så dryg och "hmmmm":ade konstant när jag pratade med henne. Dags att byta försäkringsbolag. Behöver inte, som grädde på moset till försvunnet bagage och brist på kläder, dessutom få en dryg kärring i örat när jag undrar hur deras regelverk ser ut och varför.

Vad lär vi oss av detta? Åtminstone att byta försäkringsbolag. Innan jag reste frågade jag uttrycklingen om det var något mer jag kunde tänkas behöva tänka på i försäkringsväg eller annat, och fick veta att jag hade SKIIIIIITbra försäkring. Av detta kvarstår just nu bara SKIIIIIIIIIT och en önskan om nytt försäkringsbolag som åtminstone skulle kunna svara på mina frågor om mina försäkringar på ett adekvat sätt. Jag bytte ju från Länsförsäkringar Bank en gång i tiden just på grund av att ingen verkade kunna ge mig adekvata svar på mina frågor. De lär sig visst aldrig. Och VISA-försäkringen? Suger den med uppenbarligen. Fast där kom ingen med några påståenden om annat i alla fall.

Inga kommentarer: