lördag 16 februari 2008

Piller eller rätt handlag?

Nu har det en period igen skrivits om det nya sexpillret som ska ge kvinnor lusten åter. Det pillret borde ges till våra partners, och innehålla omtänksamhet, varsamhet och lyhördhet, och då skulle det nog lossna för de flesta.

Aftonbluddret skriver om frälsningen för trötta och icke sexsugna kvinnor. Jag skulle aldrig ta ett piller för att få igång min sexlust. Oftast då jag upplevt olust inför sex har det handlat om att min partner inte förstått mina behov eller velat respektera dem, att all närhet automatiskt skulle leda till sex och på så sätt gett en känsla av krav och press, och fantastiska kommentarer som "kan jag inte få tränga in lite?" när jag sagt att jag inte vill. De som varit värst lustmarodörer i mitt liv har varit män. Kvinnorna har inte pressat och stressat utan kramat om mig om jag inte varit på humör. Män ska liksom "gnugga tills de får till det" oavsett, och då alltid på deras sätt, inte så som man bett dem göra, så som jag gillar det.

Jag tror att om bristen på lust inte har en biologisk orsak, såsom blodflödesproblem eller att lubrikationen blockerats, underlivskramper etc., och saknar övergreppshistorik, så hjälper kommunikation och att verkligen lyssna till sin partner bra mycket längre än några piller. Och stressar man så att man tappar lusten kanske inte ett sexpiller utan en livsstilscoach vore mer på sin plats?

Inga kommentarer: