lördag 17 oktober 2009

Våldtäkter efter fest allt vanligare

GP skriver idag om att de s.k. "nöjesrelaterade" sexbrotten ökar. Eller i alla fall anmälningarna. ~1/3 av de som anmäler våldtäkter i samband med alkoholbruk minns ingenting av det som skett. De har varit så redlöst fulla att de bara anar att något kan ha hänt.

Här finns några saker jag tycker man verkligen borde ta tag i:
  1. Killar borde verkligen verkligen verkligen inte ligga med en brud som är så redlös. Tar man hem en sådan tjej så bäddar man ner henne och ger henne frulle och Resorb dagen efter!
  2. Tjejer (nu kommer jag få skit för det här) borde verkligen verkligen verkligen inte dricka sig så berusade. Inte i en miljö där de inte vet att en vänligt sinnad individ ser efter dem sen. Det är lite som attman inte ska ragla ut på motorvägen aprak. Någon KAN köra på en, även om det inte är tillåtet...
Jag blir fullständigt beklämd när jag läser dels att killar har slutat ta nej för nej i större utsträckning och att unga killars sexualundervisning till så stor del består av porrkonsumtion (och vi vet ju alla hur nära verkligheten de där rullarna och klippen brukar vara...). Men det gör mig minst lika mörkrädd att tjejer medvetet utsätter sig för risken att hamna i klorna på en sådan kille i ett fullständigt hjälplöst tillstånd! Varför, tjejer? Ja, ett NEJ är alltid ett NEJ. Men se åtminstone till att ni kan uttala och kanske till och med slåss lite för ert nej. Jag säger inte att det är mer rätt att ha sex med en full tjej om hon inte kan säga nej, men jag säger att det är korkat att vara så full att man inte kan.

Jo, jag har själv varit apkalas (länge sen nu, dock), men jag har haft vänner som sett efter mig de gångerna. Jag hade TUR! Det kunde ha varit någon annan också som "tog hand om" mig i de lägena. Har man inte koll så har man inte. Tyvärr har inte alla alltid min tur. Glöm inte det. Ta hand om er därute. Och varandra.

2 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag vill inte ge dig någon skit. Jag vill ge dig en ros! För du har så rätt!

Mikaela sa...

Fast att bero på ämnet så funderade jag på det i veckan efter skriverierna om den unga kvinnan som blev våldtagen utav tre män här i vår stadsdel. Vad får tre män (antar att de var vänner och inte slumpvis valde samma offer samtidigt) att besluta sig en kväll för att tillsammans ge sig ut och överfalla en kvinna? Eller om de nu först fick syn på henne och sedan beslutade sig för detta äckliga dåd. 3 mot 1 - mindre chans att hon kan peta ut ögonen, knäa upp pungkulorna till halsmandlarna, bita av dem öronen, och allmänt försvara sig?
Fast vad får en ensam man att göra det och andra sidan?

I dagens samhälle (eller ens i någon tids samhälle) kan man faktiskt inte bara gå och tänka 'så får man inte lov att göra' och nöja sig med det. Skulle en bank strunta i all säkerhet och förvara kontanterna i påsar utanför banken bara för att 'man inte får lov att råna banker'?
Fast en rånare får ju antagligen ett högre straff än en våldtäktsman...
Ush, dags att sluta nu innan jag kommer in på det med! Det är ju faktiskt DIN blogg ;)