söndag 7 juni 2009

Piratskeppet styr mot Bryssel!!!

Många försökte marginalisera hela fenomenet med Piratpartiet. De etablerade politikerna skakade på huvudena åt att "ungdomarna som vill ladda ner gratis musik och film" är de som stödjer Piraterna. Det visade sig vara betydligt fler! Piratpartiet får minst en plats i Europaparlamentet efter dagens EU-val. Tack och lov. Detta blev en manifestation som visade för etablissemanget att vi värnar om vår integritet! Den är inte till salu, den ska inte kompromissas om! 7,1 % av väljarna som gick till valurnorna har sett till att Piratpartiet nu får plats i EU-parlamentet.

Partierna som missade detta tåg kan bara stå och skämmas. Jag bytte blå flagg mot svart när jag insåg att M inte heller (lika lite som S, vars gullgosse Bodström ju stått för många idéer i denna integritetsrea-soppan) var intresserade av att värna mitt privatliv. SvD:s bloggare Sanna Rayman konstaterar att nog fler än jag gjort denna omvändning politiskt. I min umgängeskrets är det många som röstat Pirat just i fotspåren av bye bye-integritets-lagarna (alltså inte som ett försök att få fortsätta ladda ner musik gratis...). Att många som är yngre än de som idag sitter i riksdagen (det vill säga väldigt många) lever ett liv på Internet har nog också gett en hel del inverkan på resultatet enligt DN:s skribent Henrik Brors. Är benägen att hålla med. Har ju själv sagt "Rör inte mitt Internet" ibland i diskussionen. Men viktigast har ändå varit att markera min önskan att få behålla mitt privatliv privat. Ingen behöver veta vad jag surfar på, vem jag pratar med eller vad för SMS jag skickar. Punkt!

Det var ju nästan givet, men inte ens Piraterna själva vågade riktigt tro på det, förrän det var klart. Moderaterna deppar. Jag kan hälsa till dem och säga att min röst inte tillhör dem längre.

Amelia Andersdotter, som jag kryssade för på min valsedel, beskriver här vad partiet står för.

Jag hoppas att Piratpartiet verkligen kan föra sin politik i Bryssel. De behövs. Om inte annat så som anti-kraft till de mer eller mindre tokiga fransmännen som infört lagar som jag hoppas att vi aldrig ser här...

Inga kommentarer: