tisdag 3 januari 2012

Att spränga bort nosen på en hund verkade som en god idé?

En vän till mig delade en helvidrig bild på facebook idag. Det var ett foto på en schäferhund med nosen bortsprängd. Några ungar *!* hade stoppat smällare i munnen på hunden och hållit igen dess käkar.

Det finns inte ord eller uttryck för de känslor som väller upp i mig när jag ser eller läser om sådant. Jag bara undrar vad det är för fel på människor? Det finns inte nog med diagnoser i DSM V för att beskriva hur många fel det måste vara i huvudet på den som gör så.

Att ge sig på försvarslösa djur på detta sätt får mig verkligen att ifrågasätta mänskligheten. Vad lär föräldrarna sina barn egentligen? Och kan det någonsin bli folk av barn som beter sig på detta sätt? Jag tvivlar starkt på detta. Lås in, släng bort nyckeln. Jag tror inte man kan ha förutsättningar för att bli en normalfungerande individ med empatisk förmåga om man spränger bort halva huvudet på en hund.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte funderat på om detta är sant? D.v.s. en fejkad bild som är fruktansvärt osmaklig...

Callisto sa...

Osmaklig är ordet. Fejk... Kan inte se varför man skule fejka en sådan bild och publicera. Givetvis kan man fejka det mesta, men det känns orimligt i detta fall.

Anonym sa...

Även om bilden skulle varit fejkad så finns det otroligt många människor, tyvärr i alla åldrar, som är helt skruvade och sjuka i huvudet. Man vill gärna tro att barn och unga är oskyldiga och om de gör något hemskt så är det säkert för att de inte fattar vad de gör, men jag tror tyvärr att många gånger är det helt enkelt totalt brist på empati och ren ondska som ligger bakom. Och vad föräldrarna håller på med vet jag inte men jag misstänker att de blundar bland annat...
/Artemis